Met het voortduren van de Israëlische genocide op de Palestijnen in Gaza, groeit ook de maatschappelijke bereidheid om bedrijven te boycotten die Israël direct of indirect ondersteunen. Maar door het enorme aantal bedrijven dat op verschillende niveaus betrokken is bij deze kwestie, raken veel mensen het overzicht kwijt en weten ze niet waar te beginnen. In dit artikel zet Asmae Chahboun praktisch uiteen hoe je boycot effectief kan zijn.
De recente genocide op de Palestijnen in Gaza heeft veel moslims diep geraakt. Er heerste altijd al een sterk solidariteitsgevoel in de Nederlandse moslimgemeenschap voor de Palestijnen die al decennialang lijden onder Israëlisch onrecht. Daar is nu een pijnlijke dimensie bij gekomen; namelijk de schandelijke onwil van onze eigen regering om Israël een halt toe te roepen. Dit samen heeft een sterke behoefte aangewakkerd om iets te doen aan dat onrecht en daarvan hebben we de afgelopen tijd talloze voorbeelden mogen zien. Zo gingen tienduizenden mensen de straat op om te demonstreren in solidariteit met de Palestijnen, werden er diverse lezingen georganiseerd door verschillende islamitische organisaties over Palestina en is in bijna alle kringen oproepen tot het boycotten van bedrijven die Israël steunen. Om met dat laatste echt impact te maken, moeten we ons beseffen dat deze strijd een strijd is van de lange adem en dat we strategisch te werk moeten gaan.
Waarom moet ik boycotten?
Een van de voorbeelden van vreedzaam verzet in de strijd tegen het apartheidsregime van Israël is het boycotten van bedrijven die Israël direct of indirect faciliteren in het voortzetten van de bezetting van Palestijnse gebieden of die openlijk en eenzijdig hun steun uitspreken aan Israël. De grootste en wereldwijd meest bekende boycotbeweging die opkomt voor de rechten van de Palestijnen, is de Boycott, Divestment, Sanctions-beweging (BDS-beweging).Deze beweging liet zich inspireren door de Zuid-Afrikaanse anti-apartheidsbeweging, die een succesvolle boycotbeweging in gang bracht die uiteindelijk internationaal draagvlak kreeg en en erin slaagde een einde te maken aan de apartheid in Zuid-Afrika. Zo kunnen consumentenboycots dus onderdeel zijn van een grotere strategie om iets af te dwingen.
Een andere belangrijke reden voor moslims in het bijzonder om af te zien van het aanschaffen van producten van Israël of bedrijven die bijdragen aan de Israelische bezetting, is het feit dat het simpelweg onethisch is om in welke hoeveelheid dan ook financieel bij te dragen aan een systeem van onrecht. Het kan in bepaalde gevallen zelfs haram zijn. Dit is een principiële reden die los staat van de strategische reden.
Wat moet ik dan boycotten?
Misschien herken je het wel. Je wilt zo graag van alles boycotten omdat je iets wilt kunnen betekenen, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Je ontvangt eindeloos veel sites met bedrijven die je zou moeten boycotten en op social media zie je om de haverklap nieuwe graphics met logo’s van bedrijven die je óók zou moeten boycotten. Om een duurzaam effect te hebben moet een boycot echter haalbaar, duidelijk en gericht zijn. Dat is ook de strategie die de BDS-beweging hanteert. Daarnaast is een boycot-strategie die relevant is voor de Nederlandse context ook van belang. Hieronder doe ik een voorstel voor stappen die je kan nemen om effectief te boycotten in de Nederlandse context in solidariteit met de Palestijnen.
1. Stap over van bank!
Uit het recente Europese rapport ‘Don’t Buy into Occupation’ blijkt dat diverse Nederlandse financiële instellingen investeren in bedrijven die actief zijn in illegale Israelische nederzettingen. ING, Rabobank en ABN Amro investeerden samen tussen 2020-2023 meer dan 7,5 miljard euro in deze bedrijven. ING spant de kroon met 6.6 miljard aan investeringen. Mocht je bij een van deze drie banken een rekening hebben, dan is de kans groot dat jouw spaargeld wordt misbruikt voor deze illegale investeringen. Stap dus zo snel mogelijk over van bank. Overstappen is zo geregeld. Maak daarbij eventueel gebruik van eerlijkegeldwijzer.nl.
2. Zet je pensioenfonds onder druk!
Mocht je in loondienst werken, dan is de kans groot dat je werkgever elke maand jouw premie overdraagt aan een pensioenfonds. De volgende pensioenfondsen investeren samen meer dan 5 miljard euro in bedrijven die actief zijn in illegale Israelische nederzettingen: ABP, Pensioenfonds Zorg en Welzijn, PMT, PME pensioenfonds, BPF Bouw en Pensioenfonds Detailhandel. Zet jouw pensioenfonds onder druk door te laten weten dat je het onaanvaardbaar vindt dat ze bijdragen aan de bezetting van Palestijnse gebieden middels hun investeringen. The Rights Forum heeft speciaal voor Pensioenfonds Zorg en Welzijn een kant-en-klare brief opgesteld. Klik op de link en verstuur de brief direct. Mocht je bij een ander pensioenfonds zitten, kopieer de brief, pas de namen aan en verstuur hem via je eigen mail.
3. Stap over van zorgverzekeraar!
Uit het eerdergenoemde rapport blijkt dat de zorgverzekeraars A.S.R. en Aegon honderden miljoenen investeren in bedrijven die actief zijn in illegale Israëlische nederzettingen. Mocht je bij een van deze zorgverzekeraars zitten, stap dan nog voor het einde van het jaar over van zorgverzekeraar en misschien kom je nog voordeliger uit ook! Gebruik daarvoor de eenvoudige poliswijzer voor de zorg.
4. Boycot de bedrijven als onderdeel van de internationale BDS-beweging
De strategie van de consumentenboycot van de BDS-beweging is gericht op een relatief klein aantal bedrijven dat zorgvuldig geselecteerd is op basis van hun duidelijke en directe rol in de misdaden van Israël. Zij wegen ook mee of er een reëel potentieel is om te winnen. Deze gerichte boycotstrategie vergroot de kans op succes. De volgende bedrijven zijn onderdeel van de consumentenboycot van BDS: Siemens, Puma, HP, AXA, Carrefour, Ahava, Re/Max makelaardij, Starplast, Teva (medicijnen), Spar supermarkt, Sodastream. Check ook altijd de herkomst van in het bijzonder dadels en Humus in de supermarkt. Voor een flyer met alle te boycotten bedrijven, klik hier. Voor een stappenplan om de herkomst van dadels te achterhalen, klik hier.
5. Steun ‘organische boycots’
Naast de bovenstaande strategische consumentenboycots zijn er ook natuurlijke boycots die ontstaan vanuit de maatschappij, naar aanleiding van steun aan Israelische agressie. Denk daarbij aan McDonalds, die duizenden gratis maaltijden weggaf aan IDF-soldaten gedurende de genocide in Gaza, of aan Starbucks, die mensen binnen haar Workers Union aanklaagde omdat ze zich uitspraken tegen het onrecht. Een ander voorbeeld van een organische boycot is de boycot van Zara na de controversiële campagne waarin de genocide in Gaza belachelijk lijkt te worden gemaakt, of op zijn minst wordt misbruikt voor commerciële doeleinden.
6. Laat de bedrijven die je boycot weten waarom je boycot
Het overkoepelende einddoel van een boycot is ervoor zorgen dat de bedrijven die je boycot onder druk gezet worden om hun investeringen te staken. Hiervoor moeten ze wel op de hoogte zijn van waarom ze een bepaalde inkomstenbron mislopen of nog verder in de toekomst dreigen mis te lopen. Als je dus overstapt van bank en/of zorgverzekeraar, mail ze dan met de reden. Hiermee maak je ze duidelijk dat de investeringen die ze doen voor jou een principiële reden zijn om niet meer gebruik te willen maken van hun dienst. Hiermee zet je het stoppen van deze illegale investeringen op hun agenda.
7. Verspreid dit artikel in je omgeving!
Tot slot is het van groot belang dat je awareness creëert en je omgeving op de hoogte brengt van het belang van strategisch boycotten. Het verspreiden van dit artikel kan ook anderen helpen die niet weten waar ze moeten beginnen en hoe ze zo’n boycot het beste kunnen aanpakken. Verspreid daarom dit artikel zoveel mogelijk in je omgeving en draag bij aan het stoppen van commerciële steun aan de genocide in Gaza!