In reactie op Koranverbrandingen door radicaal-rechtse oproerkraaiers van Pegida lanceerde de Nederlandse organisatie Waaromislam de campagne ‘1 tegen 1000’. Bij elke poging tot verbranding delen zij voortaan 1000 Koranvertalingen uit, een krachtig antwoord dat moslims verenigt en niet-moslims beter bekend maakt met de islam. Inmiddels is de stekker uit Pegida getrokken en bezitten meer Nederlanders dan ooit een Koranvertaling. In dit artikel lees je het succesverhaal achter deze krachtige tegenactie.
In Europa en Amerika is er de afgelopen decennia een verwerpelijke trend zichtbaar waarbij radicaal-rechtse activisten de islam en haar aanhangers proberen te kwetsen door Korans of vertalingen daarvan te verbranden. Deze acties, uitgevoerd door individuen die vaak weinig bijdragen aan een zinvol publiek debat (en nog minder aan de maatschappij), hebben voornamelijk als doel om te provoceren en te beledigen.
Omdat deze acties vaak grof en onbeschaafd zijn, nemen veel moslims deze aanvallen zeer serieus. Elke poging om hun geloof te beledigen raakt hen diep. Daarom hebben moslims in verschillende Europese landen herhaaldelijk de autoriteiten gevraagd om dergelijke verbrandingen te verbieden. In de meeste gevallen werd dit verzoek echter afgewezen. Voor veel politici leek het electorale gewin van het beschermen van moslimgevoelens te gering. Sterker nog, verschillende politici en publieke figuren verdedigden deze verbrandingen als een vermeend onderdeel van de vrijheid van meningsuiting. Moslims die zich hierdoor gekwetst voelden, moesten maar ‘accepteren hoe het hier gaat.’
Deze nalatigheid dwong moslims ertoe zelf actie te ondernemen. Een inspirerend voorbeeld hiervan komt uit Nederland, waar da’wah-organisatie Waaromislam begin 2024 samen met Daliel de campagne ‘1 tegen 1000’ lanceerde. Na herhaaldelijke pogingen van Edwin Wagensveld, voorman van Pegida Nederland, om Korans te verbranden, was voor Waaromislam de maat vol. Ze kwamen met een krachtige tegenactie: bij elke aankondiging van een Koranverbranding, of deze nu zou doorgaan of niet, zouden zij als tegenreactie 1000 Koranvertalingen uitdelen in diezelfde stad en andere steden. Dit zou worden uitgevoerd door speciaal getrainde da’wah-teams.
“Dit is de ideale manier om haat op een krachtige, zelfverzekerde manier te bestrijden. Hiermee tonen we de kracht van de islamitische boodschap en laten we zien dat we deel uitmaken van deze samenleving en dat ook onze boodschap, die van de Koran, gehoord mag worden. Begin met deze actie, en je zult vanzelf zien dat mensen klaarstaan om het te steunen!”
Abdullah Özütürk
Deze strategie had direct een grote impact. De eerste uitdeeldag vond plaats in Arnhem, waar kort daarvoor een Koranverbranding was georganiseerd. Honderden niet-islamitische Nederlanders namen een Koranvertaling in ontvangst en toonden steun voor de actie. Tien mensen bekeerden zich zelfs ter plekke tot de islam. De video van deze actie, waarin een waarschuwing werd gegeven aan iedereen met kwade bedoelingen jegens de Koran, ging viraal, en al snel ontving de organisatie honderden berichten van steun, ook van niet-moslims. Mensen zonder islamitische achtergrond vroegen of ook zij een Koranvertaling konden ontvangen en boden zelfs financiële steun aan, met reacties als “Ik ben geen moslim, maar waar kan ik doneren?!” en “Dit is de beste reactie ooit!”
In de weken daarna bleef Waaromislam haar belofte nakomen. Telkens wanneer Pegida een nieuwe poging tot Koranverbranding aankondigde, deelden de vrijwilligers opnieuw 1000 Koranvertalingen uit. Uiteindelijk besloot Pegida in oktober een landelijke ‘Koranverbrandingsdag’ te organiseren. Waaromislam reageerde door tijdens een online benefiet in één avond €60.000 op te halen om een landelijke ‘Koranuitdeeldag’ te kunnen organiseren. Pegida bleef stil en trok uiteindelijk haar plannen in; van een landelijke actie kwam niets terecht. Slechts enkele dagen na de benefietavond werd zelfs bekendgemaakt dat Pegida Duitsland, de hoofdorganisatie, ophield te bestaan en daarmee ook de Nederlandse tak liet vallen.
De campagne ‘1 tegen 1000’ werd een inspirerend succes en toonde de kracht van de Nederlandse moslimgemeenschap. Moslims door heel Nederland voelden zich gesterkt en trots, met de zekerheid dat hun gemeenschap niet machteloos toekijkt wanneer hun heilige Boek onteerd wordt. Ook bij niet-moslims groeide de interesse in de islam en de dialoog hierover, aldus Abdullah Özütürk, initiatiefnemer van de campagne: “Overal waar we stonden, hebben we alleen maar positieve reacties ontvangen van niet-moslims, meer dan ooit tevoren.”
Özütürk en zijn team roepen moslimorganisaties in andere westerse landen op om deze aanpak te overwegen als reactie op dergelijke haatacties. “Dit is de ideale manier om haat op een krachtige, zelfverzekerde manier te bestrijden. Hiermee tonen we de kracht van de islamitische boodschap en laten we zien dat we deel uitmaken van deze samenleving en dat ook onze boodschap, die van de Koran, gehoord mag worden. Begin met deze actie, en je zult vanzelf zien dat mensen klaarstaan om het te steunen!”
De actie van Waaromislam is meer dan een reactie op haat: het is een manifestatie van geloof en een herinnering dat de islam altijd een boodschap van rechtvaardigheid zal blijven brengen, ongeacht de omstandigheden. Pegida is niet meer, maar Waaromislam staat klaar met 10.000 Koranvertalingen voor de grootste Koranuitdeeldag in de Nederlandse geschiedenis.