Vorige week is er een imam ontslagen in Frankrijk omdat hij Koranverzen heeft gereciteerd die ‘haaks staan op de waarden van de Franse Republiek’.
In tegenstelling tot wat bepaalde moslims denken, is dit niet ‘het ware gezicht van het secularisme’. Sla het Oude Testament of de joodse geschriften er maar eens op na en bedenk in welke mate de inhoud ervan overeenkomt met ‘de waarden van de Republiek’.
Terechte vraag: Hoe vaak lezen jullie dat dominees of rabbijnen worden ontslagen in Frankrijk? Als het werkelijk ging om het “ware gezicht van het secularisme” dan zou deze afschuwelijke politieke lijn ook waargenomen moeten worden ten aanzien van andere geloofsgemeenschappen, wat niet het geval is.
Er is dan ook geen sprake van secularisme maar van religieuze apartheid en islamofobie. Overigens probeerde de minister de imam ook nog eens extra te vernederen (lees: in ongeloof te laten vallen), door hem een aanbod te doen: neem afstand van de Koranverzen en je mag weer aan het werk en je verblijfsvergunning wordt niet ingetrokken. De imam weigerde uiteraard, wal-hamdulillaah, waarop de minister te kennen gaf dat zij werken aan zijn uitzetting.
Ver van ons bed
Helaas onderschatten vele moslims de ernst van dit soort gebeurtenissen. Immers, dit speelt zich toch ver van onze bedden af en in Nederland zal het echt niet zo’n vaart lopen, toch? Niets is minder waar. We hebben de afgelopen jaren namelijk gezien dat er een verschrikkelijke, islamofobe wind waait door heel Europa en de gevolgen worden steeds duidelijker merkbaar. Ook in Nederland.
Om je geheugen op te frissen, dit is hoe de vrijheid van meningsuiting voor islampredikers in Nederland steeds meer ingeperkt werd:
– Eerst sprak men in Nederland over extreme buitenlandse predikers. Hier moest een ban op komen.
– Hierna ging het over buitenlandse predikers in het algemeen. Voor jullie beeldvorming: het is zo’n beetje onmogelijk geworden om een visum te regelen voor een buitenlandse Shaych of geleerde.
– Vervolgens werden de pijlen gericht op de Arabischsprekende predikers in Nederland.
– Als kers op de taart worden de pijlen nu keer op keer gericht op de Nederlandssprekende predikers, die hier geboren en getogen zijn en zich netjes binnen de kaders van de wet bewegen (zonder hiermee te impliceren dat eerdergenoemden dit niet deden).
Ook in Frankrijk ging het stapsgewijs. Eerst had men het over ‘een extreme interpretatie van de Koran’. Het probleem lag dus niet in de Koran zelf, maar in de interpretatie die mensen eraan toekenden.
Je kunt je wel voorstellen hoe blij de munaafiqoen (hypocrieten), onwetende moslims en zakkenvullers waren met dit standpunt. Immers, ons heilige boek wordt gewoon geaccepteerd.
Het heeft niet lang geduurd alvorens men ronduit durfde te zeggen dat het probleem ligt in de Koran zelf. Ik kan me volgens mij ook herinneren dat een politicus in Nederland zoiets gezegd heeft…
Om verder te gaan met het lijstje aan beperkingen waarmee wij in Nederland geconfronteerd worden:
– Het verbod op buitenlandse financiering. We hebben zelfs een hele parlementaire ondervragingscommissie achter de kiezen.
– De perikelen rondom het onverdoofd slachten.
– Het niqabverbod.
– Het bemoeilijken van het stichten van islamitische scholen.
Onwettig of onwenselijk?
En de lijst gaat door. Ik sprak een tijdje geleden een advocaat en professor die aangaf dat hij één van de weinige juristen is die zich verzet tegen het onderscheid tussen onwettig en onwenselijk. Ja, als imam kan je in Nederland vervolgd worden op het moment dat je iets zegt dat ’onwenselijk’ is, al valt het gewoon binnen de wet. Denk eens goed na over wat de mogelijke gevolgen zijn van dit gegeven.
Denk je nog steeds dat de Franse casus ver van ons bed ligt? Misschien dat er moslims zijn die denken dat het allemaal wel meevalt. Zolang wij moslims niet fysiek kwaad worden gedaan en worden uitgemoord, zoals dat wel gebeurde bij de Bosniërs, dan valt het allemaal wel mee. Maar is dat echt zo? Ik zal je een ellenlang betoog besparen over wat haatboodschappen en angst kunnen doen met mensen. Ik wil je enkel vragen: wat voor zin heeft je leven nog op het moment dat je de Woorden van Allah de Verhevene niet ongestraft kunt lezen?
Een geleerde van de vrome voorgangers vroeg zijn student: “Ken jij de Koran uit jouw hoofd?”
De student antwoordde: “Nee.” De Shaych zei: “Wat een gemis! Waarmee vind jij jouw geluk dan? Waarmee kom jij dan tot rust?”
Wat voor zin heeft het leven nog op het moment dat je niet kunt leven voor hetgeen waarvoor je bent geschapen? Op het moment dat je niet langer de overtuiging mag dragen die voorgeschreven is door de Heer der Werelden, wat voor zin heeft het leven dan?
Aan ons moslims in Nederland is het om niet neer te kijken op het Franse voorbeeld; aan ons is het om dit op de voet te volgen. Tevens aan ons moslims de taak om onze handen ineen te slaan en op alle niveaus een (uiteraard figuurlijke) vuist te vormen tegen deze gevaarlijke islamofobe wind.