Menstrueren tijdens de hadj kan verwarrend zijn. Wat mag je nog doen? Moet je je zorgen maken? En wat als je bijna moet terugvliegen? Deze vragen zijn niet nieuw. Zelfs ‘Aishah (radhiya Allahoe ‘anha), de vrouw van de profeet ﷺ, kreeg ermee te maken op weg naar de hadj. De profeet ﷺ troostte haar en zei: “Dit is iets wat Allah heeft voorgeschreven voor de dochters van Adam. Doe alles wat de bedevaartgangers doen, behalve de tawaaf.”
Met andere woorden: bijna alles blijft mogelijk, behalve het rondlopen (tawaaf) om de Ka’bah, zolang je ongesteld bent. Hoe je hiermee omgaat hangt af van het moment waarop je menstrueert. We onderscheiden twee scenario’s:
Scenario 1: Je bent pas na je ‘oemrah ongesteld geworden
Dit is het meest voorkomende en minst problematische scenario. De meeste mensen nemen de intentie voor hadj tamattoe’ waarbij eerst de ‘oemrah bij aankomst en vervolgens de hadj. Nadat je de ‘oemrah hebt afgerond, verlaat je de staat van ihraam en deze betreed je weer wanneer je aan de hadj begint. Je verricht bij aankomst in Mekka de ‘oemrah terwijl je nog rein bent. Vervolgens begint je menstruatie net voor of tijdens de hadj.
Wat nu? Je verricht gewoon de hadj zoals ieder ander:
- Overnachten in Mina op de 8e dag van Dhoel-Hidjah
- Woeqoef op ‘Arafah op de 9e dag (dag van doe’aa en bezinning)
- Overnachting in Moezdalifah
- Steniging van de Jamaraat
- Alle andere handelingen van de hadj
Het enige wat je uitstelt is de tawaaf (en daarmee ook de sa’ie, omdat die alleen na een tawaaf gedaan mag worden). Zodra je weer rein bent, doe je ghoesl en haal je de tawaaf en de sa’ie alsnog in. Zelfs als je dan al niet meer in Mina bent, is dat geen probleem.
Maar wat als je moet vertrekken voordat je rein bent geworden? Als het echt niet mogelijk is om je verblijf in Mekka te verlengen — bijvoorbeeld vanwege je vliegticket of je reisgroep — dan mag je als uitzondering alsnog de tawaaf en sa’ie verrichten terwijl je nog ongesteld bent. Deze fatwa is onder andere gegeven door Sheikh al-Islam Ibn Taymiyyah. Je wast je, reinigt jezelf zo goed mogelijk en doet de tawaaf en sa’ie. De twee raka’aat na de tawaaf bij maqaam Ibrahiem sla je dan over, evenals de afscheidstawaaf (tawaaf al-wadaa’).
Scenario 2: Je bent al ongesteld bij aankomst in Mekka
Je bent aangekomen in Mekka en je was al menstruerend. Je had dus je ‘oemrah nog niet gedaan. Wat nu?
In dit geval wacht je simpelweg tot je rein bent. Pas daarna doe je ghoesl en begin je met de ‘oemrah (tawaaf + sa’ie + knippen van haar). Daarna treed je uit ihraam. Vervolgens wacht je tot de hadj begint en treed je opnieuw in ihraam voor de hadj.
Maar wat als je menstruatie voortduurt tot aan de start van de hadj? Dan kun je de ‘oemrah niet op tijd doen. In dat geval pas je je intentie aan: je verandert van hadj tamattoe’ naar hadj qiraan. Dat betekent dat je de ‘oemrah en de hadj combineert in één ihraam. Je begint dan met de hadj-rituelen (Arafah, Moezdalifah, Mina, steniging, enz.) zoals gebruikelijk. De tawaaf en sa’ie stel je uit tot je rein bent.
Zodra je rein bent:
- Doe je ghoesl
- Verricht je één tawaaf en één sa’ie met de intentie dat die gelden voor zowel jouw ‘oemrah als jouw hadj
Samengevat
- Menstruatie verhindert alleen de tawaaf (en daarmee ook de sa’ie)
- Alle andere rituelen van de hadj kun je gewoon uitvoeren
- Je haalt de tawaaf en sa’ie in zodra je rein bent
- Alleen bij dringende noodzaak mag je die doen terwijl je menstruerende bent.
- Als je nog geen ‘oemrah hebt gedaan voor het begin van de hadj, verander dan je intentie van hadj tamattoe’ naar hadj qiraan
Laat je menstruatie dus geen reden zijn voor stress of verdriet. Allah weet wat Hij voorschrijft en heeft ruimte gelaten in Zijn religie. De hadj is een unieke ervaring: focus je op de aanbidding, de gedenking van Allah en het geduldig omgaan met uitdagingen. De rest volgt vanzelf, in shaa’ Allah.