De eerste week van de gezegende maand ramadan zit er alweer op. En dus is dit een ideaal moment om weer even scherp te krijgen waar we mee bezig zijn. Ustaad Abdelaziz Abou Sohaib attendeert ons op waar we het allemaal voor doen.
Onze Schepper ﷻ is Al-Hakiem, de Alwijze wat betekent dat al Zijn geboden en verboden een wijsheid bevatten en niet doelloos voor de mensheid zijn voorgeschreven. Zo ook het vasten gedurende de maand ramadan, waarbij de wijsheid achter het vasten duidelijk kenbaar wordt gemaakt in het volgende vers:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“O jullie die geloven, het vasten is voor jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor degenen vóór jullie, zodat jullie taqwa zullen verkrijgen.”1
In dit vers komt duidelijk naar voren dat het vasten de gelovige in de gelegenheid stelt om een staat van taqwa te bereiken. Voordat we dieper ingaan op het begrip taqwa, is het van belang om de weg daarnaartoe goed te doorgronden, namelijk het vasten.
Het vasten is een bijzondere aanbidding waarvan niemand de volledigheid kan beoordelen behalve de schepper, Allah ﷻ. Het is een aanbidding die niemand van de buitenkant kan zien behalve Allah ﷻ en daarom vertelt de Boodschapper Mohammed ﷺ in een hadieth, het volgende:
“Alle daden van de zoon van Adam worden verveelvoudigd voor hem, een goede daad van tien tot zevenhonderd keer. Allah zegt: “Behalve het vasten, dat is voor Mij en Ik geef er beloning voor. Hij heeft zijn eten, drinken en verlangens nagelaten omwille van Mij.”2
Allah ﷻ zegt hier nadrukkelijk: ‘behalve het vasten, dat is voor Mij en ik geef er de beloning voor.’ De omvang van de beloning is hier achterwege gelaten omdat het een bijzondere aanbidding is waarvan Allah ﷻ de volledige beloning Zelf zal bepalen bij het belonen van zijn dienaar. En vanwege de bijzondere aard van deze aanbidding is het de ultieme aanbidding waarmee een groots doel als taqwa bereikt kan worden. Je bent namelijk bezig met een daad die niemand anders kan achterhalen noch beoordelen, behalve jouw Heer ﷻ. En juist hierom is het de juiste voedingsbodem voor het verkrijgen van taqwa.
En om taqwa beter te begrijpen dienen wij onszelf de volgende vraag te stellen: Wie of wat weerhoudt jou als vastende gelovige ervan om stiekem alsnog te drinken of te eten? Het antwoord hierop luidt: het bewustzijn dat jij hebt dat jouw Schepper ﷻ jou in de gaten houdt. Als dit bewustzijn jou ervan weerhoudt om in overtreding te gaan ten opzichte van de voorschriften van Allah ﷻ en je hiermee jouw relatie met jouw Schepper niet op het spel wenst te zetten, dan heb jij een staat taqwa bereikt.
En wanneer de gelovige middels het vasten in de vastenmaand voor de duur van dertig dagen dit bewustzijn voortdurend aanwakkert, is het de bedoeling dat dat bewustzijn ook om zal slaan naar andere aanbiddingen. Sterker nog, doordat je de gehele maand je bewustzijn hebt getraind, zal dit zonder meer sterk aanwezig zijn bij elke stap die je wilt zetten in je dagelijks handelen. En dan is het aan jou om dit bewustzijn vast te houden en het de overhand te laten krijgen over alles wat jij doet.
En als je dát hebt bereikt, dan heb je ervoor gezorgd dat de verkregen taqwa, een beschermlaag zal zijn voor jou tegen alles wat jouw relatie met jouw Schepper ﷻ wenst te verstoren of te dwarsbomen. Jouw relatie met jouw Schepper is gebouwd op de tevredenheid van Allah ﷻ en deze blijft in stand zolang de gehoorzaamheid ten opzichte van jouw Heer aanwezig is.
Ramadan is dus voor ieder moslimindividu een ultieme gelegenheid om de koers in jouw leven om te slaan en de maand uit te komen met een dosis aan taqwa, die een beschermlaag zal vormen om jou bij te staan tegen alle wereldse verleidingen die jouw relatie met jouw Schepper wensen te verstoren. Maak gebruik van dit ultieme moment zodat Allah ﷻ jou door het succesvol benutten van deze gezegende maand, tot de inwoners van het Paradijs zal laten behoren.